Aantal verkeersongevallen Houtlaan op het hoogste peil in 10 jaar. Kiezen we voor tijdswinst, of gaan we voor meer veiligheid én woonkwaliteit?


Aantal verkeersongevallen op Houtlaan? Op het hoogste peil in 10 jaar!

De Houtlaan is één van de Wijnegemse verkeersdossiers die jaarlijks een aantal keer ter sprake komt. Jammer genoeg gebeurde dit ook gisteren. Een dodelijk ongeval. Het tweede in twee jaar tijd.
Dit tragisch ongeval op de Houtlaan is het zoveelste in een rij. 

Als schepen van Lokale Mobiliteit voel ik me verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid en – leefbaarheid in Wijnegem.
Daarom breng ik hieronder opnieuw een pleidooi voor de effectieve invoering van een trajectcontrole, in combinatie met de verlaging van de maximumsnelheid!

Enkele feiten op een rij. 
In 2018 lag het aantal verkeersongevallen op de Houtlaan op het hoogste niveau van de afgelopen tien jaar.



In 2018 waren er gemiddeld ongeveer 3 verkeersongevallen per maand op de Houtlaan.
Sinds 2008 betreurden we 4 dodelijke verkeersongevallen. Sinds vrijdag kwam daar een vijfde bij. Deze cijfers maken dat de Houtlaan regelmatig op de dynamische lijst van zwarte punten in Vlaanderen stond. 

De oorzaak van alle ellende is vaak de snelheid die men op deze baan, vaak onbewust, haalt.
In dat kader pleiten we als lokaal bestuur al langer voor een trajectcontrole.
Een trajectcontrole zorgt ervoor dat de opgelegde maximumsnelheid in regel gerespecteerd wordt.
Deze hoogstnoodzakelijke maatregel laat lang op zich wachten, maar ligt niet in onze handen.

Omdat de Houtlaan een gewestweg is, hebben we hierover geen eindverantwoordelijkheid én dus geen beslissingbevoegdheid. Toch willen we als gemeentebestuur zelf het goede voorbeeld geven en bekijken we vanuit de politiezone wat ‘slimme camera’s voor de eigen dorpskern kunnen betekenen. Ondertussen hopen we dat de Houtlaan definitief op de jaarlijkse Vlaamse prioriteitenlijst voor trajectcontroles wordt gezet. Wat op andere banen kan, moet ook op onze Houtlaan kunnen!
Zie ook, http://wegenenverkeer.be/trajectcontrole.Volgens de Federale politie zouden de plannen hiervoor klaarliggen. Ook zijn er verbeteringen aan het kruispunt met 's Gravenwezelsteenweg gepland.

Tot slot wil ik nogmaals een lans breken voor een snelheidsaanpassing van 90 km/uur naar 70 km/uur. Ik begrijp dat dit bij sommige mensen vragen oproept.
Onderstaande tekening spreekt echter voor zich. De tekening geeft visueel weer wat de impact is van de autosnelheid bij een frontale botsing. Je kunt de klap die op je af komt het best vergelijken met een vrije val. Hoe harder je rijdt, hoe hoger die vrije val is. Bij een verlaging van 90 km/u naar 70 km/u halveert de impact. Daarmee daalt het risco dat je in de auto loopt drastisch.  


Hetzelfde soort ‘positief’ effect is er ook op de geluidshinder. Momenteel komt er vanuit de Houtlaan meer dan 65 decibels. Uit een studie van de wereldgezondheidsorganisatie blijkt dat bij geluid vanaf 50 dB er slaapstoornis, ergernis en het verstoren van leren en werken kan optreden. Voeren we 70 km/u in, dan stijgt met andere woorden onze levenskwaliteit. Ook de luchtkwaliteit stijgt.

Samengevat heb ik drie vragen.  Tijdens het volgende overleg tussen Wijnegem én het Agentschap Wegen en Verkeer vinden we hopelijk samen het juiste antwoord:
  1. Is de huidige maximumsnelheid nog te verantwoorden wanneer je vaststelt dat op deze baan veel ongelukkgen gebeuren, zeker tijdens tijdens het ‘afdalen’ van de brug?
    Ter info: de Parklaan in Turnhout hanteert momenteel 70 km/u.
  2. Is dit in het huidige debat rond woonkwaliteit nog langer te verantwoorden? Ter info: de Stad Gent wil haar binnenring evengoed verlagen  naar 70 km/u.
  3. Weegt het verschil in reistijd tussen 70 km/u en 90 km/u (< 1 minuut) op tegen de veiligheids- en leefbaarheidsrisico’s?
Het antwoord op deze vragen zal bepalen of ieder van ons een veiligere, leefbaardere en gezondere omgeving op én rond de Houtlaan krijgt!

#pro-wijnegem

Tom Tachelet
Schepen mobiliteit
dorpspartij Durf!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijsttrekkerschap dorpspartij durf! #kieslokaal

12de werk voor Wijnegem. Mijn lokale droom: een open brief voor Wijnegem! *Filmpje*