10de en 11de werk voor Wijnegem. Wijnegemnaars stellen zelf een 'Leef-Mobiel' plan op *Filmpje*


Slimme mobiliteit en (leef)milieu zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zeker in Wijnegem. 
Iedereen stelt hetzelfde vast. De wegen in en rond Wijnegem worden elk jaar drukker. De openbare ruimte die voertuigen innemen steeds groter. De impact van verkeer op de leefbaarheid en toegankelijkheid van onze dorpskern wordt elk jaar groter.

Welke inwoner ik ook sprak, altijd kwamen kleine en grote ergernissen rond verkeer en de impact op het leefmilieu naar boven. Gelukkig werden heel wat verbeteringen door het huidige bestuur (mede dankzij onze durf! Schepen Luc Monsieurs) ingevoerd:

  • De verkeerssituatie in de schoolomgeving werd veiliger en gezonder voor onze kinderen
  • Het marktplein werd voor een groot stuk autovrij
  • Er kwamen extra parkeerplaatsen achter de Swaen 
  • Gasambtenaar die mee controle uitoefent op "hondenpoep" die niet wordt opgekuist.
  • Het kort parkeren geeft sinds kort onze Turnhousebaan meer ademruimte
  • Er komt voor 2019 een waterbus
  • Elektrische oplaadpalen werden op verschillende plekken geïnstalleerd
  • Er zijn meer fietsstallingen en fietsparkings dan ooit tevoren
Ook vond de groene ruimte in ons dorp haar tweede adem: 
  • Het park van Wijnegem kreeg/krijgt een flinke opknapbeurt
  • Er staan meer bomen op het Wijnegems marktplein dan daarvoor
  • De krijtlijnen van een recreatieve groene corridor tussen de buurtgemeenten werden vastgelegd. 
Ondanks het goede werk van de afgelopen jaren blijft het mobiliteits- en leefbaarheidsvraagstuk groot. De uitdagingen voor Wijnegem zijn immens, en vragen weldoordachte keuzes
Keuzes die niet altijd populair zijn, maar wel moeten getuigen van een langetermijnvisie zodat ons dorp verder op adem kan komen. Alle Wijnegemnaars die ik sprak zijn het hierover eens, en gaven mij heel uiteenlopende suggesties mee:
  • Sluipverkeer via de ‘bananenbrug’ ontmoedigen door te ijveren voor een ander type brug. 
  • Snelrijders’ in de eigen straat ontmoedigen door het versmallen van de rijweg of (alleen waar dit echt nodig is) het installeren van een zone ‘30’.
  • Meer groen in de straten, al dan niet gecombineerd met het tijdelijk autoluw maken (speelstraten en schoolstraten) ervan.
  • Opvangbakken voor sigarettenpeuken in de buurt van tram- en bushaltes
  • Kiss & rides zones rond de scholen. 
  • Mobi-punten naar het voorbeeld de tram-terminius Wijnegem (een mobi-punt is een plek waar alle mogelijke mobiliteitsvormen samenkomen) en de uitbouw van een Wijnegems netwerk voor autodelen.
  • Een ruimtelijk ordeningsplan voor de Fortvlakte zodat deze ‘groen’ kan blijven. 
  • Zonnepanelen met de buurt aankopen. Zonne-energie die ook de straat kan verlichten. 
Bovenstaande ideeën zeggen mij alvast één ding. Wijnegem heeft nood aan een plan waarin leefmilieu en mobiliteit elkaar de hand reiken. Een ‘leef mobiel plan’ dat idealiter geschreven is door de Wijnegemnaar zelf. Via een weldoordacht participatietraject moet dit lukken:
  • 1ste participatiemoment. Volksraadpleging: een brainstorm door het dorp (via enquête).
    Doel: de belangrijkste actiepunten voor Wijnegem vastleggen.
  • 2de participatiemoment. Vertegenwoordigers van elke buurt discussiëren in groep.
    Doel: oplossingen worden verzameld in de vorm van een ‘leef mobiel’ plan.
  • 3de participatiemoment. Deskundigen geven hun visie op dit plan.
    Doel: buurtvertegenwoordigers krijgen zicht op wat haalbaar is en wat niet.
  • 4de participatiemoment. De politiek schrijft een beleidsnota. Deze ontwerptekst is basis voor goed bestuur tijdens de komende zes jaar en langer. Een visietekst met concrete maatregelen die positief zullen ingrijpen op het leven van iedere Wijnegemnaar. 
Concrete maatregelen en voorstellen formuleren in deze blogpost heeft dus momenteel geen zin. Heel wat Wijnegemnaars inspireerden mij en hun ideeën kunnen alleen op deze manier een grotere groep bereiken.

Wat ik tot slot wel wilde doen, is aan de hand van een ludiek filmpje (zie facebook) aantonen dat de eerste belangrijke stap naar een leefbaar én mobiel Wijnegem bij onszelf ligt. Niet bij het politieke bestuur.
De uitkomst van de uitdaging in het filmpje (fiets vs. auto) spreekt eigenlijk voor zich en is mijn aanzet om ‘slim’ na te denken over mobiliteit én leefmilieu in ons dorp


Op naar een mobiel én leefbaar Wijnegem!
Kandidaat  dorpspartij durf!
Tom Tachelet


Reacties

Populaire posts van deze blog

Lijsttrekkerschap dorpspartij durf! #kieslokaal

Aantal verkeersongevallen Houtlaan op het hoogste peil in 10 jaar. Kiezen we voor tijdswinst, of gaan we voor meer veiligheid én woonkwaliteit?

12de werk voor Wijnegem. Mijn lokale droom: een open brief voor Wijnegem! *Filmpje*